Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Sup Kimchi Mudah

Resepi sup kimchi mudah malaysia, resepi sup kimchi mudah beli, resepi sup kimchi mudah pro, resepi kimchi, resepi sup daging, resepi sup ikan merah, resepi sup cendawan, resepi sup sayur, resepi sup tulang lembu, resepi sup makaroni,

Jangan takut mencuba resepi baru, sebab pada kali ini saya ingin berkongsi resepi kimchi yang pasti akan memberikan kimchi yang enak dan sedap di lidah anda. Kimchi adalah makanan yang popular dari Korea Selatan dan dipercayai memberikan banyak manfaat kepada kesihatan fizikal dan mental.

Cara Buat Kimchi

Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat kimchi:

  • 2 kepala lobak putih
  • 1 cawan air
  • 3/4 cawan gula
  • 2/3 cawan cili bubuk
  • 2/3 cawan sos ikan
  • 1/3 cawan rempah kari
  • 1/3 cawan halia dicincang
  • 1/4 cawan bawang putih dicincang
  • 1/4 cawan bawang merah dicincang
  • 1/4 cawan serai dicincang
  • 1/4 cawan bijan
  • 2 sudu besar garam

Langkah demi langkah untuk membuat kimchi adalah seperti berikut:

  1. Ambil lobak putih dan potong kecil-kecil sesuai dengan selera.
  2. Dalam bekas yang berasingan, campurkan air, gula, cili bubuk, sos ikan, rempah kari, halia, bawang putih, bawang merah, serai, dan bijan. Gaul rata sehingga semua bahan tercampur dengan baik.
  3. Tambahkan lobak putih yang telah dipotong ke dalam campuran tersebut dan gaul rata hingga semua lobak putih diliputi dengan campuran tersebut.
  4. Biarkan lobak putih dalam campuran makanan tersebut selama 3 jam atau lebih.
  5. Selepas masa tersebut, masukkan kimchi ke dalam peti sejuk dan simpan selama semalaman.
  6. Esoknya, kimchi anda siap untuk dimakan!

Kebaikan Kimchi

Kimchi kaya dengan vitamin dan nutrisi yang diperlukan oleh badan manusia. Seperti vitamin A, C, K dan B kompleks, serta kandungan mineral seperti kalsium dan zat besi. Kimchi juga merupakan makanan rendah lemak tetapi tinggi dalam serat, membantu mengurangkan rasa lapar dan mempercepatkan waktu pergerakan usus.

Kimchi juga mengandungi banyak kapsaisin, yang dipercayai dapat membantu menurunkan berat badan serta memperbaiki sistem imun. Selain itu, kandungan bakteria hidup dalam kimchi dapat membantu melawan bakteria jahat yang dibawa oleh makanan yang kita makan sehari-hari.

Kimchi Mudah

Tidak salah untuk mencuba resepi kimchi yang mudah ini. Ia sangat sesuai untuk mereka yang suka makanan pedas dan ingin mencuba sesuatu yang baru. Sila mencuba resepi ini dan kongsikan hasil dan pengalaman anda membuat resepi kimchi yang enak ini.

Pastikan anda menggunakan bahan-bahan yang berkualiti dan segar untuk menghasilkan kimchi yang enak dan sedap. Setiap resepi memerlukan kesabaran dan kebolehan memasak. Jangan putus asa jika resepi ini tidak berjaya pada kali pertama mencubanya.

Selamat mencuba!

Resepi Sup Kimchi Mudah

If you are looking for Resepi kimchi paling mudah dijamin sedap serta khasiatnya iluminasi, you've came to the right web. We have pics like Resepi ayam madu mudah rasmi sua, food, lifestyle, education, parenting, diy cararesepi, cara buat kimchi, resepi kimchi, kebaikan kimchi, kimchi mudah kimchi. Here you go:

Resepi kimchi (menarik dan mudah) saji.my, food, lifestyle, education, parenting, diy cararesepi

Kimchi resepi mudah resepibonda sayur senang dihasilkan. Resepi kimchi dijamin sedap iluminasi khasiatnya sehingga perah toskan masin mengurangkan kobis kering. Resepi ayam madu mudah rasmi sua. Kimchi jjigae resepi jigae spiciest vegetarian thespruceeats. Kimchi sup resepi tauhu jjigae sundubu. Kimchi resepi sedap resipi sup freak. Resepi kimchi paling mudah dijamin sedap serta khasiatnya iluminasi


Also read:

.
close