Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Laksam Terengganu Asli

Resepi laksam terengganu aslin, resepi laksam terengganu asli tarcan, resepi laksam terengganu aslihan, resepi laksam terengganu asli enver, resepi laksam terengganu asli bekiroglu, resepi laksam terengganu asliceleaf, resepi laksam terengganu asli tandogan, resepi laksam terengganu aslist, resepi laksam azie kitchen, resepi laksam kelantan buat, resepi laksam terengganu, resepi laksam kelantan,

Jom kita hidangkan hidangan yang lazat dan pasti menjadi kegemaran ramai pada pagi raya. Dalam artikel ini, kami ingin berkongsi dengan anda resepi yang sangat mudah dan lazat iaitu Laksam. Anda pasti tidak ingin terlepas peluang memasak hidangan yang istimewa ini kan?

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 500 gram tepung beras
  • 3 1/2 cawan air
  • 1 camca teh garam
  • Daun pandan secukupnya
  • Gula melaka secukupnya (ikut selera)
  • 2 biji kelapa yang dicincang
  • 1/2 biji bawang besar yang dihiris nipis
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • Garam dan gula secukupnya
  • Sos cili thai
  • Cili api dan limau kasturi

Cara-cara menyediakan Laksam:

  1. Campurkan tepung beras, air, garam dan pandan dalam bekas. Gaulkan sehingga sebati.
  2. Setelah itu, tuangkan adunan yang telah anda sediakan di atas dalam satu kuali yang telah dipanaskan. Biarkan ia mendidih selama 2 minit.
  3. Angkat kuali dari api, dan tuangkan keseluruhan adunan ke dalam acuan cetakan agar ia menjadikan bentuk laksam yang bulat.
  4. Rebuskan serutan kelapa yang telah dicincang dengan 1 camca garam dan air sedikit. Biarkan selama 5 minit.
  5. Campurkan bahan-bahan lain seperti bawang putih, halia dan bawang besar dalam kuali dan tumis hingga wangi. Kemudian, masukkan serutan kelapa yang telah direbus tadi ke dalamnya.
  6. Rebuskan segelas air, tambahkan gula dan garam secukupnya, dan masak sehingga ia berbuih. Setelah itu, masukkan sos cili thai dan bancuhkan sehingga sebati.
  7. Hidangkan laksam dan siramkan bahan-bahan yang telah dicampurkan sebelum ini sebagai sos.

Tak sabar untuk mencuba resipi yang lazat ini? Jangan lupa, hidangan ini pasti menjadi kegemaran keluarga anda pada pagi raya. Selamat mencuba!

Resepi Laksam Terengganu Asli

If you are looking for Laksam terengganu, you've came to the right web. We have images like Pin on traditional terengganu malay dishes, resepi laksam terengganu chef wan long bean laksa asian recipes, resepi laksam terengganu / #resepi #recipe #resepilaksam #. Here it is:

Pin on traditional terengganu malay dishes, resepi laksam kelantan sedap rugi kalau tak cuba.kuah pekat beb

Pin on traditional terengganu malay dishes. Resepi laksam kelantan. Laksam kelantan resepi sedap kuah beb pekat rugi kitpramenulis ramai masak kelazatan jer sebut pastinya berebut keenakan. Resepi cara buat laksam yang mudah dan sedap dekat dihati.... Resepi laksam terengganu wan laksa bean cabbage sprouts malaysian. Resepi laksam terengganu / #resepi #recipe #resepilaksam #. Resepi laksam kelantan sedap rugi kalau tak cuba.kuah pekat beb



Also read:

.
close