Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Roti Jala Rose

How to make roti jala, roti jala berasal dari, cara membuat roti jala, resepi roti jala kuah manis, resepi roti jala coklat, resepi roti jala tanpa telur, resepi roti john, resepi roti boy, resepi roti paun,

Makanan Malaysia memang tidak ada tandingannya. Salah satu makanan yang sangat popular dan wajib untuk dicuba adalah Roti Jala. Resepi tradisional ini sangat mudah untuk diikuti dan pasti akan menyedapkan lidah anda. Di sini, saya ingin berkongsi dengan anda resepi Roti Jala yang sedap dan tahan lama.

BAHAN-BAHAN:

- 2 cawan tepung gandum

- 2 biji telur

- 1 1/2 cawan air kosong

- 1/2 sudu teh garam

- 1 sudu makan minyak masak

CARA-CARA:

1. Campurkan tepung gandum dan telur dalam mangkuk besar. Gaul rata.

2. Masukkan air secara berperingkat-peringkat sambil terus mencampur adunan. Pastikan tiada gumpalan dalam adunan.

3. Tambahkan garam dan minyak masak ke dalam adunan. Gaul rata.

4. Biarkan adunan berehat selama 10 minit untuk menghilangkan udara yang terperangkap.

5. Panaskan kuali datar atau mold Roti Jala dengan api sederhana. Sapukan sedikit minyak dengan kain bersih agar adunan tidak melekat ke dalam kuali.

6. Tuangkan adunan ke dalam botol plastik yang dibancuhkan sedikit air. (Jangan bancuh terlalu banyak air kerana adunan akan menjadi terlalu cair).

7. Tuangkan adunan melalui corong botol plastik ke dalam kuali untuk membentuk corak seperti jala di atas kuali.

8. Tutup kuali dan biarkan adunan masak sekitar 2-3 minit atau sehingga adunan masak dan betul-betul kering.

9. Gunakan penjepit Roti Jala untuk mengumpul adunan dan lipat seperti lecek.

10. Letakkan ke atas pinggan dan hasilnya Roti Jala yang cantik dan sedap siap untuk dihidangkan.

Cuba resepi ini dan nikmati Roti Jala yang terbukti sedap dan tahan lama ini. Selamat mencuba!

Roti Jala adalah hidangan yang sangat popular di Malaysia dan boleh didapati di mana-mana. Tapi, mengapa tidak membuat sendiri di rumah? Dengan resepi yang mudah ini, anda pasti akan mendapat kepuasan dan kemenangan apabila dapat menghasilkan Roti Jala yang cantik dan sedap.

Resepi Roti Jala Rose

If you are searching about Resepi roti jala – phoenixhillna.org, you've visit to the right page. We have pictures like Resepi roti jala yang terbukti sedap dan tahan lama azhan.co, resepi roti jala yang sedap dan lembut ~ cerita ita, resepi roti jala – phoenixhillna.org. Here it is:

13 resepi roti jala lembut (mudahnya buat roti jala) listikel.com, resepi mudah dan sedap buat roti jala dengan kari ayam

Roti jala warni resepi. Jala roti resepi sedap lembut. Jala roti sedap resepi azhan. Resepi roti jala yang sedap dan lembut ~ cerita ita. Roti jala resepi ayam kari bidadari mudah sedap kuning nasi imej. Resepi roti jala secukuprasa. Resepi mudah dan sedap buat roti jala dengan kari ayam



Also read:

.
close